رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آلودگی هوا حاوی ترکیبات اکسیدکننده و سمی است و بدن به ذرات موجود در این هوا واکنش التهابی نشان می‌دهد بنابراین استفاده از موادغذائی ضدالتهاب و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت ها جلوگیری می کند.

وی اظهار داشت: در صورت ورود مواد سمی به دستگاه گوارش استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی توصیه می شود در حالیکه در آلودگی هوا، مواد سمی استنشاق می شوند و در این موارد استفاده از آنتی اکسیدان ها بسیار مهم تر از شیر و لبنیات است.

وی تاکید کرد: در شرایط آلودگی هوا باید علاوه بر پرهیز از کار در فضای باز و دور کردن کودکان از آلودگی تا حد ممکن این مواد غذایی را در رژیم روزانه خود اضافه کنید تا بدنتان نسبت به آلودگی مقاوم تر شده و عوارض آن کمتر بر بدن شما اثر کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه نتیجه تحقیقات موید این است که تعدادی از غذاها و نوشیدنی‌ها نیز می توانند در پاکسازی لوله های تنفسی موثر باشند افزود: استفاده نکردن از غذاهای سرخ شده، روغن های جامد و مواد غذایی پر چرب مورد تاکید است چراکه مصرف خوراکی‌های پُرچرب، پُر پروتئین و غذاهای فرآوری ‌شده آماده می‌تواند سرعت اکسیداسیون و افزایش رادیکال‌های مضر آزاد را در بدن بالا ببرد.

کاوه ئی استفاده کمتر از منابع کلسترول و اسیدهای چرب اشباع مانند گوشت های قرمز، کاهش استفاده از موادغذائی حاوی کافئین مانند چای پررنگ، نوشابه، قهوه و نسکافه، شکلات تلخ به دلیل افزایش ضربان قلب و افزایش تنفس، افزایش مصرف مایعات به ویژه آب به دلیل افزایش ادرار و دفع مواد سمی و استفاده از میوه و سبزیجات حاوی ویتامین «ث» شامل کیوی، پرتقال و گوجه فرنگی را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین خواستار مصرف کم آب میوه طبیعی و کارخانه ای، استفاده از منابع ویتامین «E» مانند بادام، پسته، زیتون، انواع جوانه ها به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و جلوگیری از بروز التهابات، مصرف شیر و لبنیات کم چرب شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: مصرف شیر و لبنیات پُرچرب موجب بازگشت بیماری‌های ریوی در زمان آلودگی هوا می‌شود زیرا اسیدهای چرب موجود در این فرآورده ها تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

کاوه ئی اضافه کرد: با توجه به نقش سُرب موجود در هوای آلوده در فقر آهن و کم خونی، استفاده از منابع حاوی آهن مانند جوانه ها و حبوبات همچنین مصرف روغن زیتون به خاطر داشتن «الفا توکو فرول» و نقش موثر آن در بهبود تنفس و کاهش التهاب، مورد تاکید است.

وی ادامه داد: اگر خانواده ها در روزهای معمولی از روغن مایع گیاهی معمول استفاده می کردند در زمان آلودگی هوا از روغن زیتون برای مصارف پخت غذا استفاده کرده حتی سالاد را بیشتر از معمول با روغن زیتون و لیموی تازه خوش طعم کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیشتر سبزی ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی اکسیدان بوده و می توانند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند همچنین خوردن سیب، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار موجب جذب سرب و ممانعت از رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود.

کاوه ئی با بیان اهمیت و تاثیر مصرف کلم بروکلی در راحتی تنفس و توصیه خوردن مواد غذائی حاوی اُمگا ۳ مانند ماهی، گردو و تخم کتان و یا مکمل آن بیان کرد: اسیدهای چرب اُمگا ۳ علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، ریسک ابتلا به آسم را کاهش می دهد و برای کسانی که بیماری عروقی دارند خاصیت پیشگیری کننده دارد.

وی افزود: سیر و پیاز دارای آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکال‌های آزادی که از هوای محیط وارد بدن می شوند دارند همچنین ثابت شده موادی در سیر و پیاز وجود دارد که می تواند فلزات سنگین مانند ارسنیک، کادمیوم، جیوه و سرب را از هوا جذب کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: خوردن انار، آب انار و چای سبز نیز توصیه می‌شود چراکه به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسیدکننده‌ که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می‌شوند کمک می‌کند.

کاوه ئی اظهار داشت: مصرف نکردن مواد غذایی حاوی مواد نگه دارنده مثل چیپس، پفک و انواع کنسرو باید مورد توجه قرار گیرد چون این مواد به علت داشتن خاصیت اسیدی می توانند آسیب های وارده را تشدید کنند.

وی افزود: به طور کلی آلودگی هوا بر روی افراد چاق و دچار اضافه وزن، دیابتی و چربی خون بالا به دلیل ضعف در سیستم ایمنی اثر مخرب تری دارد و بهتر است روزانه یک عدد قرص جوشان ویتامین «ث» و یک روز در میان یک عدد مکمل اُمگا ۳ به عنوان عامل ضد التهاب مصرف شود.

شاخص کیفی هوای استان از ابتدای سال جاری تاکنون در ۷۲ روز برای گروه های حساس(سالمندان، کودکان و بیماران زمینه‌ای) ناسالم و آلوده بوده است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *