این مقاله به مبحث خواص و طریقه مصرف دمنوش زیره سیاه خواهد پرداخت.

به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات ؛کاهش وزن، گوارش سالم‌تر، از بین بردن نفخ شکم، خوابی آرام و راحت، افزایش شیر مادر، درمان قولنج نوزادان و باز کردن قاعدگی همگی از خواص بینظیر دمنوش زیره سیاه است. در این مقاله طرز تهیه دمنوش زیره سیاه، خواص، طریقه و میزان مصرف آن را شرح می‌دهیم.

طرز تهیه دمنوش زیره سیاه

یک قاشق چایخوری از دانه‌های زیره سیاه را در هاون سنگی یا چینی آسیاب کنید و آن را در یک لیوان آب جوش و در قوری چینی به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله غیر مستقیم و با حرارت ملایم دم کنید.
توجه: زیره سیاه دارای اسانس و مواد فرّار است؛ از همین رو لازم است بعد از آسیاب کردن بلافاصله مصرف شود، نگهداری زیره آسیاب شده، باعث هدر رفتن بخش زیادی از مواد موثر و ترکیبات شمیایی مفید آن خواهد شد.
دمنوش زیره سیاه را قبل از مصرف صاف کنید و آن را همراه با کمی نبات یا یک قاشق عسل مصرف کنید. همچنین این دمنوش را می‌توانید همراه با آویشن و زنیان یا با دارچین و لیمو عمانی برای افزایش اثرات مفید آن، به صورت مخلوط دم کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش زیره سیاه

مصرف برای لاغری و کاهش وزن: بهترین زمان مصرف این دمنوش برای چربی سوزی و کاهش وزن، خوردن نصف لیوان از آن نیم تا یک ساعت قبل از هر وعده غذایی است. توجه داشته باشید، خوردن بیش از سه لیوان از این دمنوش در روز مجاز نیست. برای اطلاعات کامل‌تر مقاله خواص دمنوش زیره برای لاغری را بخوانید.
مصرف برای رفع سوء هاضمه: بدین منظور دمنوش زیره را نیم ساعت بعد از غذا و همراه با کمی نبات مصرف کنید.

نکات احتیاطی و موارد منع مصرف

استفاده از دمنوش زیره سیاه به دلیل طبع گرم و خشک زیره، برای گرم مزاجان بایستی با احتیاط همراه باشد.
مصرف این دمنوش برای زنان باردار ممنوع است، زیرا احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.
زیاده‌روی در مصرف دمنوش زیره باعث کاهش قند خون می‌شود، بنابراین اگر دیابت دارید یا دارو مصرف می‌کنید در مصرف آن احتیاط کنید.
تحقیقات نشان داده است که زیاده‌روی در مصرف زیره و دمنوش آن می‌تواند باعث آسیب به کبد و کلیه‌ها شود.

تداخل‌های دارویی احتمالی

مصرف دمنوش زیره سیاه با دارو‌های دیابت مانند انسولین، کلرپروپامید، تولبوتامید و پیوگلیتازون تداخل دارد، زیرا یکی از خواص زیره، کاهش قند خون است و و مصرف آن به همراه این دارو‌ها می‌تواند باعث افت شدید قند خون شود. همچنین به دلیل همین ویژگی توصیه می‌شود قبل از هرگونه عمل جراحی به مدت دو هفته مصرف این گیاه و فراورده‌های جانبی تهیه شده از آن متوقف شود.

خواص دمنوش زیره سیاه (طبیعت و فواید درمانی)

طبع زیره سیاه در طب سنتی ایران بسیار گرم و خشک است. برخی از خواص زیره سیاه به شرح زیر است:

– درمان نفخ شکم و بهبود اختلالات گوارشی
– کمک به درمان سوء هاضمه و ضد اسپاسم گوارشی
– تحریک اشتها
– تسکین سرفه‌های خشک و خاصیت خلط آور
– افزایش شیر مادر
– باز کردن قاعدگی، کم شدن درد‌های این دوران و تنظیم قاعدگی
– درمان قولنج شیرخواران
– ضد میکروب
– کاهش التهاب
– کمک به کاهش وزن و لاغری
– بهبود خواب
– کاهش قند خون و کمک به درمان دیابت
– افزایش توانایی جنسی

سخن پایانی
دمنوش زیره سیاه یکی از قدیمی‌ترین دمنوش‌ها برای رفع مشکلات گوارشی و سوء هاضمه است. در هنگام مصرف این دمنوش به یاد داشته باشید گرم کردن دوباره دمنوش، بسیاری از فواید طبیعی آن را از بین می‌برد، بنابراین فقط در صورت مصرف دمنوش به صورت تازه است که می‌توان فواید مورد نظر را دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *