مطالب مفید

همه چیز در مورد خرما

خرما باقیات

به گزارش واحد خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات ، نخل یا درخت خرما گیاهی تک‌لپه‌ای،گرمسیری و جزو تیره نخل‌هاست که میوه‌اش یا همان خرما خوراکی و دارای هسته‌ای سخت، پوستی نازک و طعمی شیرین است.
شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌شود.

ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد. این درخت حدود دویست سال عمر می‌کند و قسمت‌های مختلف آن مثل گرده، میوه، برگ، گل، دانه و صمغ منبع مهمی از ترکیبات موثر است.

برای هزاران سال، میوه خرما غذای اصلی کشورهای خاورمیانه و هندوستان بوده است ؛ کشت خرما در روزهای مدرن امروزه که در غرب پاکستان انجام می شود، به 7000 سال قبل از میلاد برمی گردد. خواص خرما برای همگان آشکار است.

مصرف خرما در نهایت به جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت سپس آنها به غرب معرفی شدند. با توجه به سوابق فسیلی، تاریخ خرما تا 50 میلیون سال پیش برمی گردد این در مورد تاریخ است.

روایات و احادیث خرما

از درخت خرما در قرآن ۲۰ مرتبه در ۱۶ سوره و ۲۰ آیه با عناوینی چون: نخل، النخل، نخیل، النخیل، النخله، نخلا یاد شده است. خداوند در آیه ۱۹ سوره المؤمنون در خصوص این میوه می‌فرماید: «فَأَنْشَأْنا لَکُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخیلٍ وَ أَعْنابٍ لَکُمْ فیها فَواکِهُ کَثیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ»
خرما از نظر پزشکی بسیار با ارزش است و همانطور که اشاره شد دین مبین اسلام خرما را از جملۀ مهمترین میوه‌ها قرار داده است.
امام صادق صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر غذایی پاکیزه تر از خرمای رطب بود، خداوند حضرت مریم سلام الله علیها را به آن راهنمایی و به وی می‌خورانید.
حضرت علی علیه السلام فرمودند: خوردن خرما بر شما لازم است؛ چون که درماندگی و افسردگی را می‌برد و گرم می‌کند بدنی را که احساس سرما می‌کند و گرسنه را سیر کرده و در آن ۷۲ نوع شفاست.

خواص خرما

1. برای جلوگیری از سرطان سیستم گوارش مفید است.
2. شامل ایزوفلاون است که شناخته شده برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می باشد.
3. مصرف آن حتی برای افراد سالم می تواند بر میزان کلسترول و استرس اکسیداتیو تاثیر مثبتی داشته باشد. خرما حاوی کلسترول نیست . غنی از آهن و فیبر بیشتری نسبت به موز هستند.
4. منبع غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است – همه این ها برای حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از بیماری های مرتبط با پوکی استخوان ضروری هستند.
5. غنی از ویتامین K است، که یک انعقاد کننده خون است و به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند.
6. غنی از پتاسیم است و مواد معدنی اش باعث کاهش فشار خون می شود.
7. سلامت جنسی را افزایش می دهد
8. همچنین رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد و باعث افزایش سلامت روده ها می شود.
9. این میوه حاوی مواد مغذی بسیاری است که به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند.
10. باعث افزایش وزن می شود
11. حاوی ویتامین های C و D است که بر روی الاستیک پوست کار می کنند این میوه همچنین می توانند به مبارزه با مسائل پوستی کمک کنند
12. غنی از آهن است که باعث افزایش گردش خون به پوست و افزایش رشد مو می شود
13. برای جلوگیری از التهاب
14. سلامتی بارداری را حمایت می کند
15. غنی از آمینو اسیدها است که باعث افزایش استقامت جنسی می شود.
16. فیبر خرما اعتباری دوباره است. این باعث می شود شما احساس سیری کنید و پرخوری را از بین ببرید.، میوه ای با کیفیت بالا است و ممکن است در رشد عضله کمک کند.

ویتامین های موجود در خرما

طبیعت خرما گرم و تر است؛ خرما غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است.

درمان بیماریها با خرما

1. علت اصلی شب کوری کمبود ویتامین A است ؛ خرما نیز غنی از این ویتامین است و به مبارزه با این بیماری کمک می کند.
2. جلوگیری از مسمومیت با استفاده از فواید و خواص خرما
3. هموروئید عوارض رایج در دوران بارداری است و این می تواند ناشی از مصرف فیبر ناکافی باشد. خرما، همانطور که دیدیم، منبع عالی فیبر است. آنها می توانند در طول حاملگی به جلوگیری از هموروئید کمک کنند.
4. با خواص خرما اسهال را درمان کنید
5. احتمال کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر نیز وجود دارد.
6. می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد
7. حاوی نیکوتین هستند که به درمان اختلالات روده کمک می کند
8. حاوی آهن هستند و مطمئنا به مبارزه با کم خونی کمک می کنند

مضرات

1. یکی از مضرات خرما متوجه کودکان است. جویدن خرما به دلیل ضخامت و تراکم بالای بافت‌های آن، برای کودکان دشوار است و در نتیجه هضم آن برای روده آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ حتی ممکن است نای کودکان را مسدود کرده و باعث خفگی شود
2. افزایش بیش از حد پتاسیم در خون باعث عارضه‌ای به نام هایپرکالمی می‌شود. از آنجا که خرما سرشار از پتاسیم است، اگر به صورت عادی میزان پتاسیم خون‌تان بالاست، در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید.
3. با وجودی که خرما سرشار از فیبر است، کالری بالای آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
4. برای نگهداری از میوه‌های خشک و حفاظت آن‌ها از هجوم باکتری‌ها، یک ترکیب شیمیایی به نام سولفات به آن‌ها می‌افزایند. وجود این ماده شیمیایی روی خرمای خشک برای کسانی که پوست حساس دارند، باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود.
5. سرشار از فیبر است؛ اما جالب است بدانید میزان بالای فیبر آن می‌تواند برای بدن مضر باشد. این موضوع باعث اختلال در دستگاه گوراش و در نتیجه یبوست و نفخ می‌شود.

کاربرد محصول

خرماها معمولا بسته بندی شده به فروش می رسند، در جعبه های باریک و یا به بلوک های فشرده اگر تازه خریداری می کنید، به گوشت خرما، رطوبت و نرمی و پوست براقش نگاه کنید.

خرماهای تازه می تواند کمی چین و چروک دار باشند، اما آنها نباید لمسی سخت و یا به همراه کریستال شکر در پوست خود داشته باشند.خرماهای تازه و خشک ظاهر مشابهی دارند، به جز اینکه خرماهای خشک شده کمی هم چروک هستند ؛ آنها باید چاق و براق باشند و حتی رنگی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code