به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات ؛ نکته ی بسیار مهمی که همواره مورد توجه نیاکان ما بوده است و از آنها به ما وام نهاده شده است استفاده از روغن ارده کنجد است.

با نگاهی دقیق به کتاب های کهن به این نتیجه می رسیم که حکما برای روغن کنجدی که بدون تفت داده شدن و تبدیل به ارده شدن تهیه می شده است، ارزش غذایی قائل نبودند مگر آن که آن را برای مصارف دارویی به شکل ضماد استعمال می نمودند.

اما روغن خوراکی تهیه شده از کنجد را پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغن گیری از ارده به دست می آورند. لذا روغن کنجد هرگز خاصیت روغن ارده کنجد را ندارد و آن چه در اسناد کهن و کتب مربوط مشاهده می گردد غذاییت چندانی ندارند و خوراکی نیست.

 

روایات و احادیث روغن ارده کنجد

(( امام صادق(ع) فرموده ‎اند: بهترين خورش‎ها روغن كنجد است كساني كه سن‎شان از 50 سال بگذرد مصرف روغن كنجد موجب نشاط و توانايي آن‎ها خواهد بود. ))

خواص روغن ارده کنجد

1- انرژی زا.
2- کمک به کاهش کلسترول بد خون.
3- کمک به تقویت حافظه کودکان.
4- جبران کمبود کلسیم.
5- درمان مشکلات قلبی عروقی.
6- در درمان مشکلات رحمی در خانم ها مفید است.
7- تقویت استخوان ها.
8- در کاهش دردهای استخوانی به کار میرود.
9- در درمان سرطان موثر است.
10- ملین و مسهل بوده و به درمان سختی های داخلی، کمک می کند.

ویتامین ها

روغن ارده کنجد دارای خواص فراوانی است. از میان خواص متعدد آن می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی این روغن اشاره کرد که نقش موثری در پیشگیری از سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان دستگاه گوارش دارد. این روغن سرشار از ویتامین E است و در لطافت پوست و غلبه بر خشکی نقش تعیین کننده ای دارد.
یکی از ویژگی های محبوب این روغن این است که هنگام تفت دادن مواد غذایی، روغن به میزان کمی جذب غذا می شود و لذا میزان چربی وارد شده به بدن کاهش می یابد. علاوه بر این، خواص نهفته در این روغن باید کاهش تدریجی کلسترول بد خون (LDL) می شود که برای افراد مبتلا به چربی خون و میانسالان و سالمندان از اهمیت حیاتی برخوردار است.

خواص روغن ارده کنجد در درمان بیماریها

1- یکی از بهترین روغن های گیاهی برای سم زدایی و پاک سازی کبد است که به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.
2- ماساژ نوزادان و کودکان با این روغن باعث افزایش رشد و بهبود خواب آن ها می شود.
3- ماساژ پوست کشاله ران با آن به درمان سوختگی پوشک نوزادان کمک می کند.
4- مطالعات نشان داده که اسید چرب غیر اشباع موجود در این محصول می توانند باعث افزایش سطح پروتئین لپتین شوند، این هورمون با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
5- به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد باعث از بین رفتن هلیکوباکتر پیلوری که یکی از عوامل ایجاد کننده ی زخم معده است، می شود.
6- از زمان های گذشته به عنوان یک ملین طبیعی و ملایم شناخته می شود که با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر کمک می کند.
7- برای درمان یبوست روزی 2 قاشق مصرف کنید.
8- مانند انواع روغن های گیاهی به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B و اسید های چرب مفیدی که دارد به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله ی قلبی را کاهش می دهد.
9- به دلیل محتوای پایین سدیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. یک مطالعه در هند نشان داده که اگر افراد مبتلا به فشار خون بالا روغن کنجد را به مدت 45 روز استفاده کنند، نه تنها فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها کاهش می یابد بلکه لاغرتر هم می شوند.
10- مقادیر بالای منیزیم موجود در این روغن باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. مطالعات نشان داده که این محصول باعث کاهش گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت می شود.
11- مس، روی و کلسیم موجود در کنجد به رشد و تقویت استخوان های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهند.
12- مقادیر بالای آمینواسید تیروزین موجود در روغن ارده کنجد به طور مستقیم باعث افزایش سروتونین در مغز شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.
13- دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و به همین دلیل برای سلامت دهان و رفع بوی بد دهان مفید می باشد.
14- یکی از بهترین روغن هایی است که متخصصان دندانپزشکی استفاده از آن را توصیه می کنند، روغن کنجد با کاهش پلاک بر روی دندان ها، خطر پوسیدگی را کاهش داده و باعث سفیدتر شدن دندان می شود.
15- حاوی مقادیر بالای فیتیک اسید است که به طور مستقیم با کاهش رشد سرطان ارتباط دارد. همچنین مقادیر بالای منیزیم و کلسیم موجود در روغن کنجد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
16- مقادیر بالای مس و روی موجود، گردش خون را بهبود بخشیده و با افزایش گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی کمک می کنند.
17- حاوی مقادیر بالای مس که یک ماده ضد التهابی طبیعی است، می باشد به همین دلیل روغن کنجد را برای درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس استفاده می کنند.
18- گفته می شود که تورم مفاصل را کاهش می دهد و استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می کند.
19- مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی، سردرد و تب بالا کمک می کند.
20- به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد از ابتلا به آنفلونزا و سینوزیت پیشگیری می کند. یک مطالعه در سوئد نشان داده که استفاده از روغن کنجد به عنوان قطره بینی به درمان خشکی و گرفتگی بینی در سرماخوردگی کمک می کند.
21- درمان ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس
22- به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان بیماری ام اس (MS) مفید می باشد.

مضرات

روغن ارده کنجد دارای طبیعت گرم و خشک است. مصرف آن برای گرم‌مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرا می‌شود. که البته نتیجه آن، جوش زدن در صورت و بدن‌شان است. راه درمانش هم خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است.
چنانچه شما جزو افراد کم تحرک هستید که روزانه بیش از ۲۰ دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می کشد.
همچنین استفاده از روغن ارده کنجد برای افراد دیابتی مضر است

آشپزی دل انگیز با روغن ارده کنجد

روغن ارده کنجد ، به دلیل ویژگی های طعمی و محبوبیت بیشتر آن در میان بسیاری از مردم برای مصارف آشپزی استفاده می شود.
روغن ارده کنجد به دلیل طعم قوی‌تر و عطر و طعم دلپذیر آجیلی که دارد در انواع رسپی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. با نگاهی به آشپزی آسیایی متوجه می شویم که این روغن جزء جدایی ناپذیر آشپزی آسیایی و چینی است.
همچنین این روغن گزینه بسیار مناسبی برای افزودن به انواع سس ها و سالاد‌ها است و انتخاب مناسبی برای قرار گرفتن در سفره غذاست تا به عنوان یک روغن سالم و چاشنی انتهایی به غذاهایی مانند سوپ، لوبیا، نودل، سبزیجات پخته، پاپکورن و انواع دسر و غیره اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *