مطالب مفید

همه چیز در مورد عدس

عدس باقیات

به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات؛ گیاهِ عدس ، جزء گیاهان بومی شرق، نواحی مرکزی مصر، کشورهای مدیترانه ای، اتیوپی، جنوب اروپا، هند و پاکستان بوده که از این مناطق، به آمریکای لاتین نیز گسترش پیدا کرده است و عرضه شده است.
این گیاه پر خاصیت در داشتن زندگی طولانی بسیار موثر است. از این حبوبات مدت ها قبل برای آشپزی استفاده می شده است. در کشورهای جنوب آسیا محبوبیت خاصی دارد. عدس قدیمی ترین حبوبات جهان است که توسط انسان روی زمین کشت شده است.

روایات و احادیث عدس

نقل شده پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «عدس بخورید زیرا آن، دانه مبارک و مقدسی است که رقّت قلب می آورد و اشک را زیاد می کند و هفتاد پیامبر که آخرین شان عیسی بن مریم است، آن را مبارک دانسته اند.»
و نیز نقل شد امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: «خوردن عدس، دل را نازک می کند و اشک را جاری می سازد.»

عدس قدیمی ترین حبوبات

خواص شگفت انگیز عدس

1. حاوی فیبر محلول است که می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.
2. برای حفظ سطح مطلوب میزان طبیعی قند خون
3. برای جلوگیری از ابتلا به دیابت
4. سرشار از فیبر رژیمی است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از آن بسیار مهم است.
5. سرشار از فیبر رژیمی است که می تواند با نرم کردن غذاهای هضم شده، فرایند انتقال آن ها را به روده ی بزرگ کمک کند و خروج مدفوع را از بدن آسان تر کند.
6. یک منبعی فوق العاده از فیتواستروژن ها و آنتی اکسیدان هایی است که می توانند به جلوگیری از برخی انواع سرطان ها کمک کنند.
7. کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
8. منبع خوبی از فولات است که می تواند سلامتی مادر را در دوران بارداری حفظ کند.
9. برای درمان بیماری سلیاک
10. برای جلوگیری از کم خونی
11. بازسازی سلول های بدن
12. فراهم کننده انرژی بدن
13. برای کمک به کاهش وزن
14. افزایش میزان متابولیسم بدن
15. حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند از پوست در برابر تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت کند.
16. حاوی پتاسیم است که در حفظ فشار طبیعی خون و کنترل فشار خون بالا نقشی مهم ایفا می کند.
17. برای بهبود سلامت مغز
18. برای تقویت و بهبود دستگاه ایمنی بدن

ویتامین ها

عدس ها منبع عالی از مولیبدنوم و فولات هستند. آنها همچنین غنی از فیبر، مس، فسفر و منگنز می باشند. علاوه بر این، سرشار از آهن ،پروتئین، ویتامین ب 1 ، پانتوتنیک، روی ،پتاسیم و ویتامین ب 6 می باشند.
این محصول همچنین غنی از کربوهیدرات های پیچیده و مواد مغذی است که باعث افزایش متابولیسم بدن می شوند و به سوزاندن چربی کمک می کنند. یک منبع عالی از فیبر محسوب می شوند که می توانن سطح کلسترول را کاهش دهند. همچنین یک منبع عالی از فولات و منیزیم می باشند.

درمان بیماریها با عدس

1. عدس بهترین منبع پروتئین است که کلسترول مضر مانند گوشت قرمز ندارد، و به همین دلیل باعث مرگ ناشی از سرطان و بیماری قلبی نمی‌شود.
2. فیبر موجود در عدس هضم غذا را آسان می کند، و جلوی یبوست را می گیرد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
3. عدس بخاطر مقادیر زیاد فولیک اسید و منیزیوم قلب را تقویت می کند، کار رگها را آسان کرده و جلوی بیماریهای قلبی را می گیرد و جریان خون را بهبود می بخشد.
4. خوردن روزانه یک فنجان عدس آهن بدن را تامین می کند، خطر کم خونی را کاهش می دهد، و باعث تقویت تمرکز می‌شود.

مضرات 

عدس با تمام مزایایی که دارد نباید زیاد مصرف شود و در خوردن آن اسراف گردد زیرا اولا دیر هضم است و تولید نفخ می کند ثانیا قابض است و جریان خون را در رگها آهسته می کند . البته می توان برای جلوگیری از این عوارض عدس را با روغن کنجد و یا روغن بادام و با سرکه خورد.

ضمنا عدس بعلت داشتن میکروپروتئین برای افرادیکه ناراحتی کلیه مخصوصا تقویت کلیه دارند زیانبخش است.

 

غذاهای پخته شده با عدس

عدس از جمله حبوبات پرخاصیتی است که در پخت انواع آش‌ها، عدس پلو و بعضی خوراک‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code