در این مقاله قصد داریم به خواص بی نظیر عرق خارشتر برای سلامتی بپردازیم.
به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات ؛ خارشُتُر یا آدور گیاهی است پایا از خانواده باقلائیان یا از زیرخانواده باقالاها و یکی از بنشن‌ها بشمار می‌رود. نام دیگر آن علف ترنجبین است.
خارشتر از نظر پزشکی سنتی دارای طبع سرد است و برای رفع صفرا و سنگ کلیه و مثانه مؤثر است. خارشتر یکی از علوفه‌های خوراکی برای دامها بویژه بزها است.∗ این گیاه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و به آب کمی نیاز دارد. خارشتر برای گیاهانی مانند غلات و چغندر به عنوان علف هرز بشمار می‌آید.

خواص شگفت انگیز عرق خارشتر

1. طبع آن گرم و بسیار خشک می باشد.
2. چربی سوز است که مصرف آن با کمی تحرک می تواند از چاقی جلوگیری کند.
3. موجب رفع رسوبات کلیه و جلوگیری از سنگ می شود.
4. برای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.
5. معرق است و به عنوان مدر و مسهل از آن استفاده می شود.
6. برای تقویت دستگاه هاضمه و معده از دم کرده خارشتر یا عرق آن استفاده میشود.
7. دفع کننده انگل روده می باشد.
8. به هضم غذا کمک می کند.
9. برای تصفیه کردن خون از عرق خارشتر و یا دم کرده گیاه خارشتر می توان استفاده کرد.
10. ضدعفونی کننده کلیه می باشد، به صورت دمکرده یا از عرق آن استفاده شود.
11. عرق گیاه خارشتر باعث خروج اسید اوریک از بدن می گردد.
12. خاصیت آنتی بیوتیک دارد.
13. مصرف نوشیدنی های گازدار و آب میوه های غیرطبیعی حاوی بی کربنات بسیار مضر است که خارشتر این ترکیب را خنثی و از تشکیل رسوبات جلوگیری می کند.

ویتامین های موجود در گیاه خارشتر

خارشتر مقدار زیادی پروتئین دارد و مقدار فسفر موجود در آن از گیاه یونجه بیشتر است. این گیاه دارای مقادیر زیادی آهن، مس و آنتی اکسیدان های ضد استرس است. این مطلب نشان دهنده خواص خارشتر هم به صورت یک علوفه و هم به صورت مصرف انسانی به عنوان یک دارو فوق العاده عالی است.

خواص عرق خارشتر در درمان بیماریها

1. عرق خارشتر می تواند به عنوان یک مکمل در کنار عرق خارخاسک، در دفع سنگ ها کمک کننده باشد.
2. مشکل دیگری که در دوران بارداری ممکن است خانم ها دچار آن شوند ، عفونت مثانه یا کلیه است برای همین استفاده عرق خارشتر در دوران بارداری به دلیل اینکه مجاری ادرار را ضدعفونی می کند ، می تواند یک درمانگر در این زمینه باشد .
3. در کاهش ورم بارداری هم می توانید روی خواص عرق خارشتر حساب کنید. مادر باردار می تواند از یک استکان تا سه استکان در روز این عرق را میل کند. البته بسته به نوع درمان بیماری میزان مصرف تغییرمی کند.
4. عرق خارشتر برای درمان بیماری صرع و بی خوابی که ناشی از ضعف اعصاب می باشد، مفید است.
5. خارشتر ادرارآور و ضد سیاه سرفه و تب و لرز است.
6. عرق خارشتر برای بواسیر مفید می باشد.
7. عرق خارشتر برای درمان اسهال مفید است.

مضرات

افرادی که قصد خرید این عرق را دارند، باید توجه داشته باشند که این عرق ممکن است برای افرادی که به بیماری حصبه، بواسیر، اسهال خونی، خون ادراری، آبله و بسیاری دیگر از موارد دچار می باشند مضر باشد. لذا توصیه ما این است که حتماً قبل از اینکه از این عرق استفاده نمایید، با پزشک خود مشورت های لازم را انجام داده و سپس به استفاده از آن اقدام نمایید.
8. عرق این گیاه برای افراد گرم مزاج مضر است.

نحوه مصرف عرق خارشتر

افراد برای اینکه از این عرق استفاده نمایند بهتر است که با توجه به بیماری که دارند در خوردن آن توجه داشته باشند. به طور مثال افرادی که برای سنگ کلیه از این عرق استفاده می کنند، بهتر است که روزی دو لیوان و برای افرادی که برای لاغری از این عرق استفاده می نمایند نصف لیوان همراه با مقداری آب ترکیب نمایند و میل کنند. گفتنی است قبل از استفاده حتما باید با توجه به نکات گفته شده در متن که ممکن است برای بعضی از افراد با طبع های مختلف مشکل ایجاد نماید، قبل از استفاده تمامی جوانب را در نظر بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *