به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات ؛ چای یک نوشیدنی ساخته شده از گیاهی به نام چای است. چای اولین بار حدود ۵ هزارسال پیش در چین شناخته شد. و نزدیک به دو قرن است که چای در ایران نوشیدنی جدایی ناپذیر از زندگی مردم است که البته گفته ها درباره این تاریخ متفاوت است. کشت چای از سال ۱۳۱۴ هجری قمری در ایران آغاز شد. « محمد میرزا کاشف السلطنه » اولین بار چای را وارد ایران کرد و شهر لاهیجان را برای کشت چای انتخاب نمود؛ هم اکنون شهر لاهیجان به عنوان مرکز کشت چای در ایران است.

خواص چای زرین بهاره

1. افزایش تمرکز
2. رفع خستگی
3. محافظت از قلب و کلیه
4. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
5. کاهش رشد سلول های سرطانی
6. آنتی اکسیدان بسیار بالا

ویتامین های چای زرین بهاره

کافئین و تانین = آرام بخش دستگاه عصبی.
تئوفیلین = ساختاری مانند کافئین دارد که در چای سبز و سیاه موجود است , شل کردن عضلا‌ت، افزایش دهنده جریان خون در کلیه‌ها , افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلا‌ت قلب، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون و اثرات التهابی.
تیانین = طعم دهنده چای است.
کاتچین = در چای سبز و سیاه وجود دارد اما در چای سبز بیشتر است , این ماده ضد سرطان , کاهش دهنده چربی بدخون و ضد ویروس است و ازافزایش قند خون جلوگیری می کند.
فلوراید و فلووانوئید که سبب استحکام دندان است و از ایجاد بوی‌بددهان پیشگیری می کند.
ویتامین های B کمپلکس C , و E نیز در چای وجود دارد.
ویتامین C که کاهش دهنده اضطراب است و علا‌ئم سرماخوردگی را برطرف می کند.
ویتامین ب کمپلکس و ویتامین ای نیز سبب بهبود سوخت و ساز بدن می شود.
رفع خواب آلودگی , تقویت نیروی فکر , گوارش بهتر غذا و کاهش علا‌ئم میگرن از دیگر خواصل مهم چای است.

خواص چای ممتاز بهاره در درمان بیماریها

نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را در زنان کاهش می دهد.
نوشیدن بیش از هشت فنجان چای ممتاز بهاره در روز موجب کاهش فشار خون می شود و می‌تواند از بروز بیماری قلبی پیشگیری کند.
چای با افزایش قطر رگ‌های خونی سبب كاهش خستگی فكری و كاهش تب در هنگام سرماخوردگی می‌شود.
چای به علت داشتن آنتی اکسیدان ضد سرطان است و از رشد تومورهاو سلول های سرطانی جلوگیری می کند و کاهش وزن از دیگر خواص برجسته چای است.

مضرات استفاده بیش از حد از چای

باید دانست مانند هر گیاه دیگری، چای نیز اگر به‌جا و درست استفاده نشود، می‌تواند موجب بروز عوارضی شود که از جمله احساس ترشی در دهان، سردرد، دامن‌زدن به گرمی و خشکی بدن در برخی افراد، بی‌خوابی و… را می‌توان ذکر کرد.
چای را باید با فاصله نیم ساعت بعد از غذا مصرف کرد به دلیل اینکه از جذب آهن در بدن پیشگیری می‌کند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که چای را همراه با غذا مصرف نشود.
مصرف روزانه چای سموم بدن را افزایش داده، باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود، در سیستم گوارش اختلال ایجاد کرده، استخوان‌ها را ضعیف می‌کند و به ایجاد لکه‌ بر روی دندان‌ها منجر می‌شود.

کاربرد محصول

چای سیاه زرین بهاره عاری از هر گونه عطر، طعم و رنگ دهنده های مصنوعی می باشد. برگ سبز جمع آوری شده به شکل دو برگ و یک غنچه که لطیف ترین و با کیفیت ترین قسمت بوته چای در فصل بهار است چیده می شود. این برگ های جوان نسبتا کوچک، بعد از خشک شدن شکل پیچ خورده ای به خود میگیرند و عطر زیاد و مطبوعی دارند؛ به طوری که حین دم کشیدن و نوشیده شدن از عطر آن سرمست خواهید شد. چای زرین بهاره برخلاف چای خارجی و همانند سایر چای های ایرانی خوب زمان لازم برای دم کشیدن بطور تقریبی 15 دقیقه است تا چای در بهترین حالت آماده ی نوشیدن باشد.

توضیحات

ترجیحا توصیه می شود تا چای زرین به دلیل خواص بسیار خالص و تنها میل شود اما برای برخی که بدین طعم تمایلی ندارند توصیه می گردد تا از مواد طبیعی موجود در منزل همچون لیمو، دارچین، زنجبیل، هل، زعفران، میخک و … استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *