همه چیز در مورد کنجد

کنجد باقیات

کنجد از مدتها قبل به عنوان غذایی سالم برای طول عمر بشر شناخته شده و یکی از قدیمی ترین محصولات شناخته شده ایست که بشر به کشت آن پرداخته است .
به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات؛ تاریخچه این محصول اولین بار در ایران به بابل و آشور بر میگردد (4000 سال پیش). دانه های این محصول هم به عنوان ادویه و هم به عنوان منبع روغن مورد استفاده قرار می گیرند.

بابلی ها از دانه های آن کیک درست می کردند، در حالی که از روغن کنجد برای پخت و پز، مصارف دارویی و همچنین تهیه مواد آرایشی نیز استفاده میشده است.
تاریخچه مصرف این محصول ارزشمند و فراورده های آن تنها به ایران ختم نمی شود. در هندوستان، چین، ژاپن و … استفاده از آن سابقه دیرینه دارد.

هندوهای باستان از روغن این محصول به عنوان روغن روشنایی استفاده می کردند و دانه های آن عموما در مراسم مذهبی هندوها مورد استفاده قرار می گرفت.

روایات و احادیث کنجد

امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: «بهترین خورش‌ها روغن کنجد است و کسانی که سنّشان از 50 سال بگذرد مصرف روغن کنجد موجب نشاط و توانایی آن‌ها خواهد بود».
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که آن‌حضرت فرمود: «هنگامی که پیامبر صلوات الله علیه سردرد می‌گرفت، روغن کنجد به بینی خود می‌چکاند».

کنجد بی نظیر باقیات

خواص بی نظیر کنجد بو داده

1. دانه های این محصول یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از فیبر هستند. مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های آن به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، برخی از سرطان ها، چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
2. برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن دانه های این محصول به طور منظم می تواند باعث کاهش چربی خون بالا (کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون) شود.
3. دانه های کنجد حاوی مقادیر بالای آمینو اسید ها هستند و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران شناخته می شوند.
4. مقادیر بالای منیزیم موجود در دانه های آن به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.
5. دانه های این محصول به صورت خام و بو داده حاوی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، منگنز و روی هستند که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند.
6. مطالعات نشان می دهد که به دلیل مقادیر بالای سسامین موجود در آن ها دارای خواص ضد التهاب طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.
7. منبع خوبی از ویتامین های گروه ب (ویتامین B1، ویتامین B3 و ویتامین B6) است که برای عملکرد سلولی مناسب و متابولیسم بدن ضروری هستند.
8. مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.
9. منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در ساخت هورمون های تیروئید دارد.
10. مقادیر بالای فیبر موجود در آن به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
11. آنتی اکسیدان های موجود در این محصول به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.
12. سرشار از مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و برای افزایش رشد آن ها مفید می باشد.
13. در طب آیورودا از این محصول ارزشمند برای افزایش انرژی بدن، افزایش باروری و درمان معده درد استفاده می شود.

ویتامین ها

طبیعت و مزاج دانه کنجد گرم و تر می باشد. دانه کنجد سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین ب 1، ویتامین ب 2، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین E، پتاسیم، کلسیم، روی، آهن، مس، سلنیوم، منگنز، منیزیم، فسفر، پروتیئن و فیبر است.

کنجد بو داده مخصوص باقیات

درمان بیماریها با کنجد

– تیامین (ویتامین B1) موجود در دانه کنجد دارای خواص آرام بخش طبیعی است که به درمان خستگی و افسردگی کمک می کند.
– دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
– دانه های کنجد حاوی فیتواستروژن ها، ترکیبات گیاهی مشابه هورمون استروژن هستند که به کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد.
– دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهاب قوی که دارد، می تواند غضروف ها را از آسیب محافظت کرده و خطر ابتلا به آرتروز (استئو آرتریت) را کاهش دهد.
– دانه کنجد حاوی مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که عامل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت است را کاهش می دهد.
– دانه های کنجد کربوهیدرات کمی دارند در حالیکه سرشار از پروتئین و چربی بوده و می توانند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.
– مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین B موجود در دانه کنجد به افزایش تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی می شوند.
– منیزیم موجود در دانه های کنجد کمک میکند تا از اختلالات تنفسی، اسپاسم هوا و آسم جلوگیری شود.

مضرات

دانه کنجد در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که به صورت شوک آنافیلاکسی بروز می کند.

غذاهای درست شده با کنجد

دانه کنجد را به صورت خام (کنجد سیاه) و بو داده (کنجد قهوه ای – طلایی) برای تهیه انواع سس سالاد، ارده، حلوا ارده و حلوا شکری به کار می برند.
دانه کنجد را برای تهیه و تزیین انواع نان، کیک، کلوچه و کوکی، شیرینی، کراکر، ماست، سالاد، هوموس (حمص)، بابا گانوش، خوراک سیب زمینی، خوراک سبزیجات، بستنی، معجون و اسموتی استفاده می کنند.
از دانه های کنجد برای تهیه روغن کنجد استفاده می شود.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code