احتمالا برای شما نیز اهمیت دارد که بدانید وقتی عاشق می شویم چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟
به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات؛ آدم ها به طور کلی در زندگی خود به دنبال همدم و محبت هستند. برای مثال، در سال گذشته ی میلادی ۶۴ درصد از زنان دنیا یا متأهل بودند یا شریک زندگی داشتند که با او همخانه بودند. اما از این تعداد چند نفرشان واقعاً می دانند عشق چه اثری بر آن ها دارد؟ وقتی عاشق کسی می شوید، همه چیز، از خلق و خویتان گرفته تا اهداف زندگی تان ممکن است حول محور عشق زندگی تان بچرخد. و اگر کنجکاوی محققان نبود از برخی از این تغییرات هرگز باخبر نمی شدیم.

در ادامه می خواهیم ببینیم وقتی عشق به سراغ مان می آید دقیقاً چه اتفاقی برای بدن مان می افتد.

۱- مغز دوپامین تولید می کند (که حس خوشی می دهد)
وقتی به عشق زندگی تان فکر می کنید، بدن هورمونی به نام دوپامین تولید می کند که کار آن ایجاد حس شادی است. این تجربه را وقت هایی که غذای خوشمزه ای می خورید یا به موسیقی مورد علاقه تان گوش می دهید هم می توانید داشته باشید.
به عقیده ی دانشمندان این حس شادی که در ازای عاشق شدن تجربه می کنیم نقش مهمی در تداوم نسل بشر و منقرض نشدن آن داشته است.

۲- عاشق شدن فشار خون را کاهش می دهد
آمارها از شایع بودن مشکل فشار خون حکایت دارد و این خبر خوبی است برای آن هایی که روزگار خوشی با عشق زندگی خود دارند، چرا که داشتن روابط عاطفی می تواند به کاهش فشار خون بیانجامد. چیزی به سادگی یک مکالمه ی کوتاه پیش از ترک خانه یا صرف شام در کنار یکدیگر می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. اما باید مراقب باشید چون این تأثیر آنقدری نیست که مشکل فشار خون را به کلی برطرف کند. به همین دلیل کماکان باید مراقب سلامتی خود باشید.

۳- ممکن است تحمل تان در برابر درد بیشتر شود

دانشمندان پی برده اند وقتی به عشق زندگی مان نگاه می کنیم مغزمان مکانیزمی پیدا می کند که حس درد را کمتر می سازد. گرچه صرف نگاهکردن به عکس شریک عاطفی خود به قدرت داروی بی حسی نیست، اما همین هم خوب است که بدانیم صرف فکر کردن به عشق زندگی مان حال مان را بهتر می کند.

۴- احتمالاً سلامت جسمی تان بیشتر می شود
سلامت بدن به قدری واکنش های مثبت زیادی به مقوله ی عشق دارد که محققان هنوز به کشف های جدیدی درباره ی آن می رسند و برخی از آن ها هم اثبات شده است. تجربه ی عشق باعث افزایش سلامت قلب، قوی تر شدن دستگاه ایمنی بدن، کاهش وزن و حتی افزایش طول عمر می شود.

۵- ممکن است استخوان ها را تقویت کند

تحقیقی نشان داد مردانی که از یک رابطه عاطفی حمایتگر برخوردارند استخوان های محکم تری دارند. این کشف این پرسش را برای دانشمندان به وجود آورده که آیا این امر واکنشی طبیعی است یا به این خاطر است که مردان وقتی در رابطه عاطفی هستند از سلامت خود بهتر مراقبت می کنند و رژیم غذایی بهتری دارند.
گرچه علت این مسأله هنوز روشن نیست اما در هر حال حقیقت آن است که شریک عاطفی تان ممکن است به خاطر وجود شما از استخوان های محکم تری برخوردار شده باشد. و چه کسی می داند وجود شما چه آثار مثبت دیگری بر شیرک عاطفی تان دارد که دانشمندان بالاخره کشف شان خواهند کرد.

۶- ممکن است معده تان به هم بریزد

عشق گرچه حس فوق العاده ای است اما گاهی سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب را در بدن بالا می برد. این مسأله می تواند معده ی شما را به هم بریزد و شما را دچار حالت تهوع کند. این حس شبیه چیزی است که عروس خانم ها روز ازدواج شان تجربه می کنند، وقتی که آنقدر عصبی و مضطرب می شوند که حال بدی پیدا می کنند.

۷- ممکن است درگیر دردهای مزمن شوید
همه ی ما وقت هایی در زندگی مان حال روحی خوبی نداریم. اما وقتی این اتفاق برای شریک عاطفی تان رخ دهد و او درگیر افسردگی شود، احتمال تجربه ی دردهای مزمن به میزان ۱۹ درصد در شما بالاتر می رود. تعجبی ندارد که حدود ۷۰ درصد افراد بزرگسال از کمر درد مزمن رنج می بردن.

۸- عشق یک طرفه ممکن است بیمارتان کند
اگر رابطه عاطفی تان آنطور که انتظار داشتید پیش نرود، ممکن است دچار بی خوابی، تنش فیزیکی و کمبود مواد مغذی شوید، امری که می تواند باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن شود و شما را در معرض خطر بیمار شدن قرار دهد. بنابراین وقتی که رابطه تان آنطور که انتظار دارید پیش نمی رود فقط افسوس نمی خورید، بدن تان هم رنج می کشد.

 

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *