به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات؛روغن شَحم گاو به روغن چربی اطراف قلوه گاه گاو اطلاق می‌گردد روغن بسیار لطیفی است و زود آب می‌شود. در اطراف قسمت­‌های مختلف بدن گاو چربی های خاصی شکل می‌گیرد که به آن‌ها “پیه” یا “پی” گفته می­‌شود. در طب سنتی ایران و در طب اسلامی به خوردن روغن­‌هایی که منشأ حیوانی دارند مثل روغن پیه بسیار تأکید و سفارش شده است و در میان پیه­‌ها، پیه­‌ی قلوه­‌گاه چون از لطافت بیشتری برخوردار است همواره مطلوب­‌تر بوده و از اهمیّت خاصی برخوردار است.
شاید فکر کنید شحم گاو فقط در طب سنتی و اسلامی مورد توجه است. در حالی که در طب نوین، داروسازان و پزشکان روز هم از روغن شحم استفاده می کنند. برای مثال در کشور سوئیس دارویی ساخته شده که توسط متخصصین روماتولوژیست و ارتوپد تجویز می شود. نام این دارو «سلدرین» و مایه‌ی اصلی آن شحم گاو است. پس می توان گفت شحم گاو در طب جدید هم از اهمیت زیادی دارد.

روایات و احادیث روغن شحم گاو

‎ در احادیث و روایات ائمه اطهار سفارشات فراوانی درباره مصرف روغن شحم گاو آمده است. تاکیدات روایات در این باره به قدری جالب و خیره کننده هستند که انسان نمی‌تواند از آن‌ها به راحتی بگذرد و آن‌ها را نادیده بگیرد. در روایتی از امام علی علیه السلام اینگونه سوال شد که آن شحم (چربی) که به اندازه آن بیماری از بدن خارج می‌شود کدام است؟ و امام علیه السلام جواب می‌دهند : آن شحم (پی) گاو است. در روایت معروفی از پیامبر (ص) اینگونه آمده که : گاو گوشتش مرض، شیرش شفا و شحم‌ش دوا است. (طبّ النبی، ص۲۷) که منظور از شحم بنا بر گفته‌های مذکور همان چربی اطراف گوشت گاو می‌باشد.

 

خواص روغن شحم گاو

۱. سوزاندن چربی‌های شکمی و حفظ تناسب اندام : از خواص این روغن می‌توان به آب کردن چربی‌های زیر شکم اشاره کرد. به طوری که مصرف روغن شحم گاو نه تنها باعث اضافه وزن نمی‌شود، بلکه با سوزاندن چربی‌های زیر شکم، زمینه را برای درمان عوارض چاقی مهیا می‌کند. از این رو به تناسب اندام نیز کمک خواهد کرد.
۲. تقویت سیستم ایمنی بدن : روغن شحم تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد و با اتکا به همین خاصیت، از بروز بسیاری از بیماری‌های مهلک که عامل ویروسی دارند، در بدن جلوگیری می‌کند.
۳. تقویت عضلات و استخوان‌ها : از دیگر خواص روغن شحم می‌توان به افزایش رشد و تقویت استخوان و عضلات اشاره کرد. این روغن سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های حیوانی مورد نیاز بدن برای رشد استخوان‌ها و عضلات است. از این رو افرادی که قصد عضله‌سازی دارند می‌توانند از روغن شحم گاو استفاده کنند.
۴. دفع سموم از بدن : به مرور زمان سموم زیادی بر اثر سیگار کشیدن، آلودگی هوا و عادات بد غذایی وارد خون شده و در بدن تجمع می‌کنند. این روغن دفع کننده این سموم مضر از بدن بوده و می‌تواند به خوبی بدن شما را پاکسازی کند.
۵. تامین انرژی بدن : روغن شحم گاو سرشار از چربی‌های مفیدی است که در بدن به خوبی تجزیه شده و به انرژی تبدیل می‌شوند. شما با مصرف این روغن، از خستگی رها شده و انرژی مورد نیاز بدن خود را برای فعالیت‌های روزمره، تامین خواهید کرد.
6. افزایش طراوت پوست : روغن شحم گاو حاوی انواع مواد معدنی مورد نیاز برای تغذیه پوست است. از این رو، با استفاده از این روغن پوستی شاداب و با طراوت خواهید داشت.

ویتامین ها

روغن شحم گاو حاوی اسید های چرب مهم اشباع شده و ویتامین D وA می باشد
علاوه بر ویتامین A و D، این چربی بسیاری از اسید های چرب مهم را شامل می شود، از جمله اسید پالمیتولئیک، چربی ضد میکروبی که از ما در برابر بیماری های موجود در روده محافظت می کند.
استفاده از روغن شحم گاو، به محافظت از استخوان ها کمک می کند، زیرا ویتامین D در این چربی وجود دارد.
درمان بیماریها
1. بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع کبدی بوده که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما روغن شحم گاوی، حاوی اسیدهای چرب اشباع و مفید است که به درمان کبد چرب کمک می‌کنند.
2. روغن شحم گاو، رگ‌های بسته و عروق خونی را باز کرده و باعث گردش بهتر خون در سطح بدن می‌شود. این روغن با بازگشایی عروق، نقش موثری در جلوگیری از بروز علائم سکته قلبی دارد.
3. بیماری‌های التهابی مانند آرتروز، استئوآرتریت، روماتیسم مفصلی و …، با دردهای شدیدی در بدن همراه هستند. اما مصرف روغن شحم گاو، باعث کاهش چنین دردهایی در بدن می‌شود.
4. کمتر کسی را می‌توان یافت که در سنین بالا دچار غلظت خون و چربی خون نشده باشد؛ این بیماری‌ها می‌توانند بر اثر عادات بد غذایی نمود بیشتری داشته باشند. شما با مصرف روغن شحم گاو می‌توانید این بیماری‌ها را درمان کنید.
5. امروزه فشار خون بالا یکی از معضلات جدی در سطح جامعه محسوب می‌شود. یکی از دلایل داشتن فشار خون بالا، استفاده از روغن‌های نامرغوب و مضر صنعتی است. با مصرف این روغن نه تنها دچار فشار خون بالا نخواهید شد، بلکه روغن شحم گاو به خودی خود کاهنده فشار خون است.

مضرات

روغن شحم گاو علاوه بر خواص بی‌نظیری که دارد، دارای مضراتی نیز هست؛ برای مثال مصرف روغن شحم گاو در افراد سالمند و بالای پنجاه سال ممنوع است. همچنین لازم است در صورت ابتلا به بیماری و مصرف دارویی خاص، پیش از مصرف این روغن، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای پختنی با روغن شحم گاو

روغن شحم برای پخت و پز و سرخ کردن در دمای بالا بسیار عالی است.
به طور سنتی روغن پیه گاو برای پختن و سرخ کردن در دمای بالا در منازل و بسیاری از رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ چرا که این روغن ماندگاری بسیار بالایی در دمای بالا از خود نشان داده و علاوه بر آن عطر و طعم دلپذیری نیز به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *