به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات استفاده از روغن زرد حیوانی به زمان‌های بسیار دور و سرچشمه آن به هند یا ایران باستان باز می‌گردد، بطوری که در هند روغن زردی که از شیر گاو تهیه می‌کردند را خوراکی مقدس می‌دانستند. در قدیم که دستگاه‌های سرمایشی مانند امروزه فراوان نبود، نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی امکان پذیر نبود لذا مردم دامدار و عشایر مجبور بودند برای نگهداری فرآورده‌هایی که از شیر تهیه می‌شد، مثل ماست و کره فکری بکنند که مدت طولانی بتوانند آن‌ها را نگهداری و مصرف نمایند. یکی از این کارها که در رابطه با نگهداری کره انجام می‌شد تبدیل کردن کره به روغن بود که با جوشاندن و حذف آب و دوغ موجود در کره امکان نگهداری آن را برای مدت طولانی فراهم می‌کرد.

روایات و احادیث روغن گاوی

در روایت معتبر دیگر آمده است:
سُمُونُ‌ الْبَقَرِ شِفَاء[الکافی،کلینی،ج6،ص335] یعنی روغن های زرد گاوی درمان است.
روایتی از حضرت امیر ع می‌فرماید:
سُمُونُ‌ الْبَقَرِ شِفَاءٌ [المحاسن،ج2،ص498] یعنی روغن‌های گاو شفاء است.
در روایت دیگری حضرت امیر ع می‌فرماید:
سَمْنُ‌ الْبَقَرِ دَوَاء[المحاسن،ج2،ص498] یعنی روغن گاو دارو و درمان است.
بنابراین شکی نیست که روغن گاو درمان است اما نمی‌فرماید برای درمان کدام بیماری مفید است فقط یک روایتی داریم می‌فرماید:
منْ أَکَلَ لُقْمَةً سَمِینَةً نَزَلَ مِثْلُهَا مِنَ الدَّاءِ مِنْ جَسَدِهِ [دعائم الاسلام،ج2،ص112] یعنی هرکس لقمه‌ای غذا که با روغن گاو درست شده است را بخورد همانند از بدنش بیماری خارج می‌شود.

خواص روغن گاوی

1- روغن حیوانی گاوی دارای طبع گرم میباشد. این روغن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی میباشد. در صورتی که شما با مصرف کره مشکل دارید روغن حیوانی گزینه مناسب تری برای شماست. چرا که دارای چربی پایین تری است و هضم راحت تری نیز دارد.
2- روغن گاو تمام مواد مغذی لازم را همراه با خواص ضد ویروسی, آنتی اکسیدان, ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد.

3- این روغن دارای چربی پایین تری نسبت به کره بوده و برای افرادی که با کلسترول مشکل دارند گزینه سالم تری است و به همین دلیل هضم آسان‌تری دارد و می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود سیستم گوارشی کمک کند.

4- روغن حیوانی نقش مهمی در عملکرد تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین ویتامین‌های ضروری نظیر ویتامین a،d، e و k، تامین انرژی ضروری جهت انجام عملکردهای حیاتی و عملکرد سیستم ایمنی قلب، مغز و استخوان ایفا می‌کند و دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی است.

5- روغن حیوانی باعث آلرژی محصولات لبنی نمی‌شود زیرا با اینکه از کره ساخته شده اما ناخالصی‌ها و مواد جامد شیر از آن حذف شده، بنابراین افرادی که نسبت به لاکتوز و یا پروتئین‌های موجود در شیر حساسند مشکلی با این روغن ندارند.

6- این روغن کاربردهای زیادی در پزشکی دارد و می‌تواند خواص درمانی بسیاری از ادویه‌ها و داروهای گیاهی را به مناطق مورد نظر از بدن برساند و جذب کند.

7- یکی از مهم‌ترین فواید روغن حیوانی کمک به سلامت پوست است. از گذشته‌های دور از روغن حیوانی برای زیبایی پوست استفاده شده است. اسیدهای چرب حیاتی موجود در روغن حیوانی موجب تقویت پوست شده و طراوت و نرمی را به آن می‌بخشد. روغن حیوانی برای هر پوستی مفید است و به آبرسانی به پوست و سلول‌های آن کمک می‌کند.

8- روغن حیوانی غنی از اسیدهای چربی است که مستقیما توسط کبد جذب و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می‌شوند. این خاصیت روغن حیوانی در کنترل وزن و تولید انرژی بدن بی نظیر است. اسیدهای چرب موجود در روغن حیوانی به بدن در سوزاندن چربی‌های دیگر کمک کرده و موجب کاهش وزن می‌شود.
9- روغن گاوی یک روغن سالم است که باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد خون می‌شود.
10- روغن گاوی از جمله روغن های دارای اسیدهای چرب بدون هیدروژنه میباشد که انرژی مورد نیاز فعالیت های ضروری بدن را در اختیار بدن شما قرار میدهد.

ویتامین ها

روغن گاو تمام مواد مغذی لازم را همراه با خواص ضد ویروسی, آنتی اکسیدان, ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد.
۲- این روغن دارای چربی پایین تری نسبت به کره بوده و اگر با کلسترول مشکل دارید گزینه سالم تری است و به همین دلیل هضم آسان تری دارد و می تواند به کاهش التهاب و بهبود سیستم گوارشی کمک کند.
۳- روغن حیوانی نقش مهمی در عملکرد تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین ویتامین های ضروری نظیر ویتامین a،d، e و k، تامین انرژی ضروری جهت انجام عملکرد های حیاتی و عملکرد سیستم ایمنی قلب، مغز و استخوان ایفا می کند و دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابیست.

درمان بیماریها با روغن گاوی

1- یکی دیگر از خواص روغن گاوی درمان یبوست است. مصرف روغن حیوانی همراه با شیر راه مناسبی برای کاهش یبوست است. مصرف یک یا ۲ قاشق روغن حیوانی به‌ همراه یک فنجان شیر داغ قبل از خواب، راه مؤثری برای کاهش یبوست است.
2- روغن زرد یکی از رایج ترین درمان‌های طبیعی برای سوختگی است و بسیار برای پوست و زیبایی چهره مفید بوده و همچنین باعث کاهش التهاب و تورم پوست می‌ شود و آن را نرم، مرطوب و زنده نگه می‌دارد.
3- تامین انرژی برای فعالیت های سنگین مانند تمرین های ورزشی طاقت فرسا
4- کمک به بهبود دید و تقویت چشم
5- نرم کننده سینه و درمان سرفه
6- کاهش التهاب و بهبود سیستم گوارش

مضرات

روغن گاوی نسبت به روغن های جامد و سرخ کردنی سالم تر است. ولی خوردن چربی و روغن بایستی به اندازه احتیاج بدن باشد وگرنه خطر سکته، انسداد رگ ها و بالا رفتن چربی خون افزایش می یابد ولی روغن زرد گاوی نسبت به سایر روغن های جامد و مایع که در بازار وجود دارد و خانم ها برای پخت و پز در خانه از آن استفاده می کنند، سالم تر تهیه می شود و خطر لخته شدن خون در رگ کاهش پیدا می کند.

نوع غذاهای محصول

یک روغن همه کاره در آشپزخانه است و باید قطعاً آن را در آشپزخانه خود داشته باشید. روغن حیوانی نقطه دود بالایی دارد (در حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد یا ۴۸۲ درجه فارنهایت) و یک گزینه خوب برای سرخ کردن، پخت غذا بوده و حتی می توان در وعده صبحانه سالم به جای کره استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *