به گزارش واحد خبری فروشگاه سلامت محور باقیات؛ نمک یکی از قدیمی ترین و فراگیر ترین ادویه مواد غذایی می باشد. نمک سود کردن یک روش مهم نگهداری غذا است. از زمانی که مردم صدها سال پیش یا بیشتراز کنسرو کردن و سردخانه مصنوعی جهت حفظ مواد غذایی استفاده کرده اند، نمک برای هزاران سال، بهترین و شناخته شده ترین ماده نگهدارنده مواد غذایی به خصوص گوشت بوده است. قدمت شواهد اولیه پردازش این ماده مهم به حدود 6000 سال پیش می رسد (زمانی که مردم رومانی، چشمه نمک را برای استخراج می جوشاندند) ، درحدود همان دوره هم آثار نمک در چین یافت شده است.

احادیث و روایات نمک

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند عزّوجلّ به موسى‌بن عمران وحى فرستاد که غذا را با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده» (دانش‌نامه احادیث پزشکی، جلد1، صفحه330)

امام رضا‌ علیه السلام درباره خواص این محصول به‌ نقل از پدران گرامی خویش از رسول اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به امیر‌المؤمنین‌ علیه السلام می‌فرماید: عَلَیکَ بِالمِلحِ؛ فَإِنَّهُ شِفاءٌ مِن سَبعینَ داءً؛ أدناهَا الجُذامُ، وَالبَرَصُ، وَالجُنونُٰ؛ بر تو باد نمک، چرا که در آن‌، شفاى 70 درد است که کمترین آنها جذام‌، پیسى و دیوانگى است‌ (صحیفة الإمام الرضا علیه‏ السلام صفحه249، حدیث165)

خواص بی نظیر نمک

  1. به تعادل قند خون کمک می کند، از این رو قسمتی از برنامه درمان بیماران دیابتی تنظیم نمک دریافتی آنهاست.
  2. به نرم کردن و صاف کردن حنجره کمک می‌کند و از چسبناک شدن مخاط که در تنگی نفس مشاهده می شود جلوگیری می‌کند.
  3. به جذب مواد مغذی درون غذا کمک می کند.
  4. در تنظیم خواب نقش دارد.
  5. بر خشکی دهان و سرفه های خشک موثر است.
  6. برای بیماری زکام و سینوزیت موثر است.
  7. یک آنتی هیستامین طبیعی به حساب می آید و برای آلرژی مفید می باشد.
  8. از کرامپ یا گرفتگی عضلات جلوگیری میکند.
  9. در فراهم کردن انرژی بدن نقش دارد.
  10. باعث بهبود عملکرد سلول های عصبی می‌شود.
  11. باعث خارج شدن اسیدیته زیادی به وجود آمده در بدن می‌شود.

ترکیبات معدنی

این محصول یک بلور معدنی است که از ترکیب دو عنصر سدیم (Na) و کلر (Cl) ساخته می‌شود.  سدیم و کلر جزو مواد ضروری مورد نیاز برای بدن هستند چرا که در ارسال پیام‌های عصبی به مغز و اعصاب کمک می‌کنند.

کاربرد نمک در درمان بیماریها

  1. شست‌وشوی دهان با آب‌نمک به کاهش درد و بهبود سریع‌تر آفت دهان کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری از آن را در نصف لیوان آب حل کنید. محلول را در دهان بچرخانید و سپس خارج کنید. این عمل را چند بار در روز انجام دهید تا آفت دهان بهبود یابد.
  2. گاهی اوقات ناخن انگشت بزرگ پا به درون گوشت فرو می‌رود و گیر می‌افتد. در گوشت فرو رفتن ناخن می‌تواند بسیار دردناک باشد. برای کاهش ورم و حساسیت ایجادشده، پای خود را چند بار در روز در محلول آب و نمک قرار دهید.
  3. بهبود مجاری تنفسی در هنگام سرماخوردگی یا آلرژی یکی از مهم‌ترین خواص این محصول طبیعی است. این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر هم هست! از اسپری‌های بینی‌شورِ موجود در داروخانه‌ها یا از محلول آب و نمک خانگی برای شست‌وشوی مجاری بینی استفاده کنید.
  4. نمک موجود در چشمه‌های آبگرم یا دریاچه‌های نمکی در بهبود بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مؤثر است. شنا کردن در این آب‌ها باعث کاهش التهاب و حفظ رطوبت پوست می‌شود.
  5. یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص آن، استفاده از آن در بهبود علائم سرماخوردگی است. غِرغِره کردن محلول نمک و آب‌ گرم، در کاهش ورم گلو و بهبود گلودرد بسیار مؤثر است. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و چند بار در روز غِرغِره کنید.
  6. درمان خستگی پا دو فنجان نمک حل‌شده در آب گرم، گزینه‌ای مناسب برای رفع درد و خستگی پا است. نمک دارای منیزیم است. منیزیم در کارکرد عضلات بدن نقش دارد. البته بعید است که منیزیم از طریق پوست جذب شود و احتمالا این آب ولرم است که حس آسودگی را در پاهای ما ایجاد می‌کند. بااین‌حال، یک تشت آب‌نمک ولرم در رفع خستگی پا مؤثر است.
  7. رفع بوی بد دهان اگر بوی بد دهان شما یا دیگران را آزار می‌دهد، احتمالا ناشی از خشکی دهان یا آفت‌های دهانی است. برای رفع بوی بد دهان یک قاشق چای‌خوری از این محصول را در یک لیوان آب حل کنید و دهان‌تان را یک دقیقه شست‌وشو دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  8. اگر به‌مدت طولانی در گرما ورزش یا کار کنید، بدن‌تان مقدار زیادی آب و نمک از دست می‌دهد. این مسئله باعث بروزِ درد شدید و گرفتگی عضلات می‌شود. برای پیشگیری از آن، باید در حین فعالیت به‌مقدار کافی آب‌معدنی حاوی املاح موردنیاز بدن بنوشید.
  9. ۲ تا ۶ قاشق چای‌خوری از این محصول (منیزیم سولفات) را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. می‌توانید کمی آب لیمو هم به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. مصرف این محلول در درمان یبوست مفید است.
  10. رفع زردی دندان

مضرات

  1. در صورت دریافت بیش از حد نیاز بدن،باعث افزایش فشار خون می شود.
  2. آب را درون بدن نگه می‌دارد و وقتی مقدار آن زیاد شود و آب زیادی نیز در بدن و خون بماند، این فشار خون بالایی که ایجاد شده است، می تواند باعث درد در برخی اندام‌ها و حتی آسیب جدی مویرگ‌ها در آنها شود. البته بدن می‌تواند از طریق ادرار و تعریق مقداری از نمک اضافی بدن را دفع کند.
  3. نمک زیاد در بدن همچنین باعث فشار آمدن به کلیه و مغز نیز می گردد. باعث بروز حمله قلبی (مسدود شدن یکی از سرخرگ های خروجی از قلب و سکته مغزی (از کار افتادن قسمتی از مغز) می شود.
  4. نمک زیاد علاوه بر موارد ذکر شده کلسیم را از خون گرفته و همراه ادرار از بدن خارج می‌کند که باعث بروز پوکی استخوان می شود.

موارد مصرف نمک

نمک مصارف زیادی دارد ولی مهم‌ترین کاربرد آن مزه‌دار کردن غذاست. نمک همچنین برای نگهداری از مواد غذایی هم کاربرد دارد، چرا که مانع از رشد باکتری در محیط می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *