به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات گردو، دانه بزرگ خوراکی چروکیده از یک درخت برگریز از خانواده گردوییان، متشکل از دو نیمه، موجود در یک پوسته سخت محصور در یک میوه سبز می‌باشد. مغزگردو، مغز خوراکی یک شفت بوده، و در نتیجه یک فندقی محسوب نمی‌شود.

منشأ درخت گردو ایران بوده و به همین دلیل در غرب با نام “Persian Walnut” شناخته می‌شود. این محصول، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد. گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنتی‌اکسیدانها و مواد معدنی است.

 

تاریخچه گردو

گردو از درختان بومی آسیاست که از 8000 سال قبل از میلاد در بالکان رشد کرده است. بزرگترین جنگل هایی که درخت گردو در آن رشد می کنند در استان جلال آباد قرقیزستان یافت می شوند.

میوه گردو یک میوه گرد و دارای دو پوسته می باشد؛ یک پوسته خارجی که سبز رنگ بوده و به مرور خشک می شود و از بین می رود و یک پوسته سفت چوبی و قهوه ای رنگ که شکسته می شود و مغز سفید یا زرد درون آن مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه چین، ایران و ایالات متحده آمریکا بزگترین تولید کنندگان گردو در جهان هستند.
غذای محصول:
مغز گردو تازه و خشک شده را می توان به تنهایی به عنوان یک آجیل برای میان وعده استفاده کرد و یا از آن برای تهیه انواع دسر، مربا، ترشی، کیک، کوکی، کلوچه، شیرینی، اسموتی، معجون و انواع سالاد میوه و سبزیجات و سس سالاد استفاده کرد.

مغز گردو را به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذا از جمله خورش فسنجان، خاگینه، میرزا قاسمی، انواع پلو و خوراک گیاهی به کار می برند.

روایات و احادیث گردو

فوايد زيادي در آن پنهان است که دراين زمينه روايات زيادي از ائمه معصومين علیه السلام به جاي مانده است:
در اين روايات مصرف توأمان این محصول با موادي مثل پنير و نان براي اثر بخشي مفيد توصيه شده و در بعضي از روايات آمده هر يک از گردو (مغز گردو) و پنير اگر به تنهايي خورده شود موجب درد و بيماري و ضرر مي شود.
امير المومنين علیه السلام فرمودند: خوردن گردو در تابستان سبب گرمي و حرارت جسم شده و موجب پيدايش جوش هاي چرکين در بدن مي شود اما مصرف آن در زمستان کليه ها را گرم نگه مي دارد و سردي و برودت را از بدن دفع مي کند.
امام صادق علیه السلام :
چهار چيز ، چشم را جلا مى‏دهد ، سودمند است و هيچ زيانى ندارد .
درباره آنها از امام علیه السلام پرسيدند . فرمود : «آويشن و نمك ، وقتى با هم باشند ، و نانخواه و گردو ، وقتى با هم باشند» .
به آن حضرت گفتند : اين چهار چيز وقتى با هم باشند ، به چه كار مى‏آيند؟
فرمود : «نانخواه و گردو ، بواسير را مى‏سوزانند ، باد را دور مى‏كنند و رنگ پوست را زيبا مى‏سازند . . .» .

خواص کم نظیر گردو

1. مقادیر بالای ویتامین های گروه B موجود در مغز آن به کاهش استرس که یکی از علل چین و چروک پوست صورت و دور چشم می باشد، کمک می کند.

2. مغز و روغن گردو دارای خواص آبرسانی قوی هستند که به عنوان مرطوب کننده پوست عمل کرده و به درمان خشکی آن کمک می کنند.

3. رفع سیاهی دور چشم : گفته می شود که استفاده منظم از روغن گردو به دلیل خواص آرامش بخش طبیعی به درمان سریع پف و سیاهی دور چشم کمک می کند.

4. منبع خوبی از پتاسیم، اسید های چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 می باشد که باعث تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.

5. دارای خواص مرطوب کنندگی طبیعی هستند که پوست سر را هیدراته کرده و به پیشگیری و درمان شوره مو کمک می کنند.
6. غنی از مواد معدنی ضروری از جمله پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم می باشد که برای رشد جنین و تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز زنان در دوران بارداری مفید می باشد.
7. مصرف روزانه گردو باعث افزایش کیفیت مایع منی، افزایش قدرت، تحرک و مورفولوژی اسپرم در مردان شده، قدرت باروری را افزایش می دهد و به درمان ناتوانی جنسی در آقایان کمک می کند.

8. متخصصان می گویند که خوردن روزانه آن باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد؛.

9. بسیاری از متخصصان سلامت توصیه می کنند که این محصول را به عنوان تقویت کننده مغز به رژیم غذایی نوزادان و کودکان خود اضافه کنید.

10. متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.
11. حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 می باشد و تحقیقات نشان داده که این اسید های چرب اشباع نشده با بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی به افزایش میزان هورمون های سروتونین و دوپامین در خون کمک کرده و به پیشگیری و درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کنند.
12. غنی از اسید های چرب امگا 3 بوده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به کاهش چربی و کلسترول خون بالا کمک می کند.

13. اسید های چرب امگا 3 موجود در گردو به حفظ سلامت شریان ها و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
14. دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت، آسم و اگزما را کاهش می دهد.
15. حاوی ملاتونین است و مصرف منظم آن به بهبود عملکرد مغز و درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.
16. مقادیر بالای مس، منیزیم و منگنر موجود در آن به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به شکستگی و پوکی استخوان ها را کاهش می دهند.

مضرات

به‌طور کلی گردو ماده‌ی غذایی بسیار سالمی است. ولی ممکن است عده‌ای به آن حساسیت داشته باشند. همچنین گردو می‌تواند موجب مختل شدن جذب برخی مواد معدنی در بدن شود.
زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث نفخ شود، برای اینکه گردو زودتر هضم شود می توانید آنها را به مدت یک شب در آب خیس کرده و سپس استفاده کنید.

ویتامین ها

طبیعت گردو گرم و خشک می باشد. مغز گردو که به نام های جوز یا گوز هم شناخته می شود سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئید هایی مانند بتا کاروتن، لوتئین و زاکسانتین، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است.

درمان بیماریها با گردو

1. گفته می شود که افرادی که دچار تشنج و صرع می شوند، منگنز کمتری نسبت به افراد سالم دارند؛ برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که منگنز موجود در گردو به درمان صرع کمک می کند.
2. مطالعات در آمریکا نشان داده که مصرف منظم گردو خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.
3. حاوی مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع است که مصرف آن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد.
4. مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنولی موجود در مغز گردو به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور را کاهش می دهد.
5. مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در مغز گردو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن و سرماخوردگی را کاهش می دهد
6. مقادیر بالای چربی های سالم، منیزیم و فیبر موجود در گردو به سلامت عروق خونی کمک کرده و فشار خون بالا را کاهش می دهند.
7. به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب سالم موجود در آن به سم زدایی کبد کمک کرده و برای درمان بیماری هایی مانند کبد چرب مفید است.
8. مصرف روزانه این محصول به دلیل مقادیر کم پورین که دارد به سم زدایی بدن و دفع اسید اوریک اضافی خون کمک کرده و نقرس را درمان می کند.
9. مقادیر بالای فیبر موجود در آن به بهبود حرکات روده و افزایش عملکرد آن ها کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *