این مقاله به مبحث پیامدهای مصرف کم شیر در کودکان اختصاص دارد.

به گزارش گروه خبر و رسانه فروشگاه سلامت محور باقیات ؛ سرانه مصرف شیر در کشور یک سوم میانگین جهانی است و این موضوع می تواند پیامدهای بدی برای سلامت همه به خصوص کودکان داشته باشد.
شیر و لبنیات جزو مواد غذایی است که باید روزانه در برنامه غذایی همه از کودکان تا سالمندان قرار بگیرد اما به دلایل زیادی از جمله افزایش قیمت ،مصرف سرانه آن کاهش یافته است، به طوری که مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی می‌گوید: «سرانه مصرف لبنیات در ایران در یک دهه گذشته نصف شده و از ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم در سال ۸۹ به ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم در زمان حال کاهش یافته است.

این درحالی است که متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۸۰ کیلوگرم است.» در ادامه به پیامدهای کاهش مصرف لبنیات و لزوم توجه خانواده‌ها به مصرف شیربه ویژه در کودکان و نوجوانان اشاره می کنیم :
– عوارض کاهش مصرف لبنیات
– کاهش توان ذهنی و خستگی
– پوکی استخوان
– افزایش وزن
– اختلال در خون سازی
– کم خونی
– سرطان ناشی از خارج نشدن رادیکال‌ از بدن

چرا باید شیر کافی مصرف کنیم ؟

برای رفع نیاز کودکان و نوجوانان در سنین رشد به این مواد مغذی، مصرف روزانه در حدود 1300 میلی گرم کلسیم معادل سه تا چهار لیوان شیر و لبنیات توصیه می‌شود. بنابراین باید شیر کافی مصرف کنند.
* اختلال در سیستم اکسیژن رسانی به بدن به دلایل مختلف از جمله هوای آلوده و مهم‌‎ترین عوامل شکل‌گیری خستگی آن هم بدون انجام فعالیت رخ
می دهد. فراورده‌های لبنی به دلیل داشتن ریز مغذی‌ها می‌توانند به خوبی آثار ناشی از خستگی را برطرف کنند.
* شیر و لبنیات منبع کلسیم ، منیزیم و پتاسیم است و این ریز مغذی‌ها برای درمان پُرفشاری خون توصیه می‌شود .
* از آن جا که بسیاری از ویتامین‌های محلول در چربی در شیر موجود است، تامین نشدن این مواد مغذی در بدن باعث بروز مشکلات متعدد می‌شود؛ از جمله کمبود ویتامین گروه B منجر به عوارض زیر می‌شود:

علایم کمبود ویتامین‌های شیر در بدن

– رنگ پریدگی دهان
– ترک‌های سطحی در گوشه لب‌ها
– ورم ملتحمه و ترس از نور
– کاهش نیروی جسمی
– ضعف بدن و لاغری
– التهاب پوست یا درماتیت سبورئیک

بهترین زمان مصرف شیر

مدت زمان جذب و هضم شیر توسط بدن حدود سه تا چهار ساعت است ،به همین دلیل بهترین زمان برای مصرف شیر، قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند.
15 فایده نوشیدن شیر
دندان های قوی، استخوان های سالم، رشد عضلات، کاهش وزن، کاهش استرس، کاهش علایم قاعدگی زود رس، تقویت انرژی، کاهش ابتلا به آلرژی، عملکرد بهتر مغز،بهبود سلامت قلب،خواب مناسب،تنظیم آب بدن،بهبود سلامت مو،کاهش خطر ابتلا به سرطان و جلوگیری از پیری زودرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *