طبع روغن زیتون

دانستن و شناخت طبع روغن زیتون به استفاده و مصرف شما کمک می‌کند. با شناخت طبع خودتان و این روغن؛ می‌توانید مصرف خود را با برنامه کرده و از فواید بیشتری بهره‌مند شوید. زیتون اولین بار در کشور‌هایی که در سواحل دریای مدیترانه بود کاشت می‌شد ولی در حال حاضر در نقاط مختلفی مانند کشور خودمان ایران نیز وجود دارد. همانطور که گفتیم، زیتون برای سواحل دریای مدیترانه است و طبیعتا طبع آن با طبع مناطق مدیترانه‌ای یکسان است. اگر علاقه به دانستن و شناخت طبع این روغن دارید؛ مقاله را تا انتها ادامه دهید.

روغن زیتون گرم است یا سرد؟

در جواب سوال «روغن زیتون گرم است یا سرد؟» باید گفت که این روغن بسته به زیتونی که در آن استفاده می‌شود دارد و به عنوان مثال اگر روغن زیتون را از روغن کاملا رسیده بگیرند؛ طبع روغن زیتون آن گرم و نسبتا تر است زیرا زیتون کاملا رسیده طبع گرم و از نظر رطوبت در حالت تعادل رو به تر است. همچنین اگر زیتون نرسیده باشد طبع آن سرد و خشک است.

1. طبع زیتون

دانستن طبع زیتون به مصرف بهتر ما کمک می‌کند تا بدانیم که زیتون را همراه چه غذاها و خوردنی‌های دیگر مصرف کنیم. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، طبع میوه زیتون رسیده با کال آن متفاوت است. زیتون در حالی که کاملا رسیده باشد، طبعی گرم و نسبتا تری دارد که برای تولید روغن زیتون و مصرف عامیانه و روزانه مردم استفاده می‌شود. زیتون کال نیز طبعی سرد و خشک دارد اما لازم است بدانید که به دلیل تلخی شدید این میوه نرسیده، به عنوان سردی و یا حتی مصرف معمولی نیز استفاده‌ای ندارد. به این دلیل که زیتون کال و نرسیده مصرفی ندارد می‌توان گفت که زیتون طبع گرم دارد و به همین دلیل است که طبع روغم زیتون نیز گرم است.

طبع روغن زیتون بستگی به زیتون استفاده شده دارد

2. طبع روغن زیتون مالشی

سوال برخی از افراد این است که «این نوع روغن زیتون گرم است یا سرد؟» در جواب آنان می‌توان گفت که این نوع روغن زیتون که برای مالش و ماساژ استفاده می‌شود نیز طبع گرم دارد و  طبع آن با طبع روغن های خوراکی فرقی ندارد.

مصلح روغن زیتون

تمامی مواد خوراکی دارای طبع خاصی هستند مانند طبع روغن زیتون که گرم است. برای سلامت و تعدیل مزاج بهتر است همراه آن ماده خوراکی مصلح‌هایی را استفاده کنید. مصلح در لغت به معنای اصلاح کننده می‌باشد ولی در اینجا به عنوان غذا یا میوه یا … که از لحاظ طب سنتی و سلامت به شما در سالم‌تر زندگی کردن کمک کند. در واقع این مصلح‌ها با طبع خود به بدن کمک می‌کنند که ماده خوراکی را راحت‌تر در بدن هضم و سلامت شما را حفظ کند.

روغن زیتون را نیز بهتر است با مصلح‌های مرتبط خود بخورید. برای روغن زیتون می‌توانید از مصلح‌های مختلفی برای تعدیل و تعادل داشتن در مزاج خود استفاده کنید. گردو، بادام درختی شیرین، عسل، شیرینی‌های طبیعی و سرکه شامل برخی از این مصلح‌ها هستند. طبع روغن زیتون همراه با این مصلح‌ها باعث تعادل مزاج شما خواهد شد.

تاریخچه مصلح غذایی

مصلح‌های غذایی در طب اسلامی و سفره ایرانی از سال‌های دور وجود دارد. اینکه این مصلح‌ها چگونه اولین بار کشف شد و … نا معلوم است اما می‌توان گفت که در گذشته اصیل ایرانی رخنه کرده است تا حدی که در حال حاضر هم مردم از این مصلح‌ها استفاده می‌کنند. نمونه بارز استفاده ما در این دوران سماق به همراه کباب است یا ارده و شیره انگور.

خواص و طبع روغن زیتون در آشپزی فواید بی‌شماری دارد

خواص روغن زیتون

تا اینجای مقاله با مصلح‌ها و طبع روغن زیتون آشنا شدیم و فهمیدیم که روغن زیتون گرم است یا سرد. حال در ادامه متن می‌خواهیم به مزایا و مضرات روغن زیتون با این طبع گرم بپردازیم.

فواید طبع گرم این روغن

در طب سنتی، دلیل اکثر بیماری‌ها و مشکلات را سردی طبع غذا‌ها می‌دانند و آن‌ها را با گرمی حل‌ می‌کنند. روغن زیتون یکی از بهترین داروهای گیاهی است که می‌توانید در منزل به راحتی از آن استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. حال در این بخش می‌خواهیم مزایای مصرف این روغن برای عموم را به ارضتان برسانیم.

با گرمایی که در طبع روغن زیتون وجود دارد؛ می‌توانید بسیاری از امراض و بیماری‌های خود و خویشاوندان خود را حل کنید. به عنوان مثال این روغن به گردش بهتر خون کمک می‌کند و علاوه بر آن میکروب زدایی و باکتری زدایی نیز دارد.

از فایده‌های دیگر نیز می‌توان به جلو‌گیری از خطر مبتلا به سرطان پستان، مفید بودن برای افراد دیابتی، افزایش متابولیسم بدن، افزایش دادن سیستم ایمنی بدن، درمان کم خونی،  یبوست و سرما خوردگی کودکان اشاره کرد.

گرم بودن طبع روغن زیتون فواید زیادی برای ما دارد

مضرات روغن زیتون

همه انسان‌‌ها باید دقت داشته باشند که در مصرف هرگونه مواد غذایی زیاده روی نکنند. زیاده روی در روغن زیتون باعث سست شدن دریچه معده و در گاهی از اوقات اسهال می‌شود.

سخن پایانی

گرم بودن طبع روغن زیتون سبب فوق العاده شدن این محصول شگفت انگیز شده است. اما دقت داشته باشید که در موارد حاد به دکتر مراجعه نمایید. شما با خرید این محصول می‌توانید به راحتی از دست مشکلات عضلانی و تعداد بسیار زیادی بیماری رهایی پیدا کنید. درباره محصول برای ما کامنت بگذارید و از طریق واتس اپ، کامنت، با ما در ارتباط باشید و مشاوره بگیرید.

این نوشته در روغن ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *